Het jonge kind op Marimba
Onze leerkrachten van groep 1 en 2 hebben met elkaar een mooie en stevige visie neergezet voor het jonge kind. We volgen onze leerlingen gericht door te ze te observeren en op basis van onze bevindingen stellen we de doelen vast voor de leerlingen. Deze doelen zetten we allereerst uit in onze rijke spelhoeken. Jonge kinderen leren veel door spelend leren. De hoeken op Marimba zijn van hoogstaand niveau en zichtbaar op beide locaties. In elke groep is een rijke huishoek en per thema is er in de hal een thema hoek. Dit kan soms een dierenwinkel zijn, soms een apotheek en een andere keer hebben we een dino museum in onze school. Met spelscripts en rollenkaarten worden leerlingen uitgedaagd om het spel te “spelen” in deze hoeken. De leerkracht speelt mee, observeert en daagt uit.
Daarnaast leren onze leerlingen dat ze al heel goed zelfstandig kunnen werken aan de tafel met ontwikkelingsmateriaal en op de kleedjes met bijvoorbeeld bouwmateriaal. De leerkracht heeft dan tijd om met een klein groepje (kleine kring) aan de slag te gaan met de doelen en het werk. Zo is ieder kind steeds goed in beeld en krijgt hij of zij een passend aanbod en een passende instructie.
De inspectie heeft ons kleuteronderwijs als goed beoordeeld en heeft ons met name complimenten gegeven over ons aanbod voor leerlingen die wat moeite hebben met de taal. Voor ouders van deze leerlingen hebben we 4 x per jaar een oudermoment waar ouders informatie krijgen over hoe ze thuis met hun kind aan de slag kunnen. Ouders ontvangen dan een tas vol met rijke taalmaterialen.